Media aikštė
Išmanyti naująsias medijas – būtinybė?
- 2015-07-07
Su naujausiomis medijomis kasdien susiduria ne tik jų „vartotojai", bet ir žmonės, dirbatys su tekstais - rašytojaii, žurnalistai, redaktoriai, reklamos, marketingo specialistai. Kauno technologijos universiteto (KTU) Šiuolaikinių kalbų ir tarpkultūrinės komunikacijos katedros vedėja Saulė Petronienė tvirtina, kad šiandien žmonės rašo kaip niekad daug: trumpąsias žinutes, komentarus internete, tinklaraščius ir atsiliepimus.
„Worldometers“ tinklalapyje, kuriame visuomenės veiklą galima „gyvai“ pamatyti skaičiais, skelbiama, jog šiek tiek daugiau nei 3 milijardai interneto vartotojų kasdien parašo daugiau nei 160 milijardų el. laiškų, tris milijonus tinklaraščio įrašų ir maždaug 600 tūkstančių „tweetų“. Tad galima teigti, kad šiandien kiekvienas Vakarų pasaulio gyventojas yra rašytojas. Naujųjų medijų rašytojas.
Užsienio kalbų specialistės teigimu, kalba yra gyvas organizmas, kuris kinta, evoliucionuoja priklausomai nuo aplinkos. Šiandien, kai milžiniškas kiekis teksto parašoma elektroninėje erdvėje, kalba keičiasi.
„Jeigu norime išreikšti emocijas, neberašome: „Man liūdna, aš verkiu“, o naudojame grafinius ženklus, vaizdus, hiperteksto nuorodas, muziką, garsą, vaizdą ir panašius dalykus“, – teigia S. Petronienė. Jos nuomone, negali savęs vadinti kalbos specialistu, jeigu nežinai, kaip gali ją pritaikyti naujųjų medijų erdvėje.
Dėl palyginti neseniai atsiradusio naujųjų medijų kalbos fenomeno mokslininkai vis dar nesutaria – vieni siūlo laikyti ją visiškai nauja elektronine kalba (dėl jos universalumo skirtingose kultūrose), kiti laikosi nuomonės, kad tai yra pakitusi įprastinė kalba.
S. Petronienės nuomone, tokie ginčai reiškia, kad sritis mažai ištyrinėta. Pasak jos, Lietuvoje tokie specialistai pradėti ruošti tik 2013-aisiais, KTU įsteigus Naujųjų medijų kalbos studijų programą. „Naujųjų medijų studijos yra labai populiarios visame pasaulyje ir jos labai dažnai derinamos su kitų sričių: informatikos, technologijų studijomis“, – pasakoja užsienio kalbos specialistė S. Petronienė.
Prieš porą metų sukurta KTU Naujųjų medijų kalbos studijų programa suteikia studentams tarpkryptinio išsilavinimo galimybę: ketvirtadalis studijoms skirtų valandų yra „išlaisvintos“ gretutinėms studijoms. Studentai gali rinktis gretutines marketingo, viešosios politikos, psichologijos, ekonomikos, Europos ar kitas studijas. Galima ir iš visų esamų modulių susidaryti savo asmeninį rinkinį ir studijuoti, ką tik nori – kalbas ar technologijas, tiksliuosius ar socialinius mokslus.
Pirmoji naujųjų medijų kalbą studijuojančiųjų laida bakalauro diplomus atsiims dar tik po dviejų metų, tačiau darbdaviai tikina jau šiandien laukiantys tokių specialistų. „Medijų įtaka ir populiarumas auga kasdien, todėl žmonių, išmanančių šią sritį tikrai reikia. Laikui bėgant jų poreikis tik išaugs“, – prognozuoja Marius Hobačauskas, akcinės bendrovės „Volfas Engelman“ generalinis direktorius.
Pasak jo, „siauri“ specialistai niekam nebereikalingi, šiandien darbdaviai vertina universalumą: „Reikalingi ir vertinami tokie darbuotojai, kurie turi įvairiapusių žinių, išmano kelias sritis, geba sklandžiai komunikuoti įvairiomis priemonėmis“.
Bendrovės vadovas teigia, jog aktyvioji visuomenės dalis šiandien mažai žiūri televiziją, ir daugiau laiko praleidžia socialiniuose tinkluose – dėl to krenta televizinės ir kyla internetinės reklamos efektyvumas. Jo teigimu, išmanantys naujausias technologijas ir mokantys išnaudoti šias žinias, kad pasiektų potencialius vartotojus ir perduotų jiems reikiamą žinutę, yra laukiami specialistai.